Blog

Allplan

Hangar za cepeline Mülheim: Remek-djelo inovativne drvene gradnje

U višestruko nagrađivanom Hangaru za cepeline Mülheimu, vizionarsko inženjerstvo susreće nekompromisnu održivost. Dizajn konstrukcije izveden je korištenjem ALLPLAN-a.

Cepelini su prije dugo vremena prestali igrati značajnu ulogu u zračnom putovanju, no i dalje drže svoje mjesto na nebu kao leteći reklamni panoi. Od ranih 1970-ih, WDL Luftschiffgesellschaft mbH uspješno zauzima ovu avijacijsku nišu u Mülheimu na Ruru. Ne samo da dugujemo nastavak prisutnosti ovih veličanstvenih divova na našem nebu toj tvrtki, već i jednu od najuzbudljivijih građevina našeg vremena: Hangar za cepeline Mülheim. Od kraja 2022. godine, ova zapanjujuća drvena konstrukcija zamijenila je prethodnu laganu konstrukciju prekrivenu tekstilnom tkaninom, koja je služila kao objekt za održavanje i smještaj zračnih brodova tijekom zimskih mjeseci. Inovativni dizajn konstrukcije razvio je Ripkens Wiesenkämper – koristeći ALLPLAN.

Inovativna drvena rešetkasta konstrukcija prema starom obliku

Glavni izazov u izgradnji novog hangara leži u usklađivanju s građevinskim propisima. Budući da je dozvola dana isključivo za zamjensku konstrukciju, tlocrt i zakrivljeni oblik izvorne zgrade morali su biti zadržani. Međutim, za razliku od starog čeličnog hangara, novi je trebao biti izgrađen od drva. Kako bi naglasili estetski dojam industrijske arhitekture, a istovremeno prenijeli osjećaj lakoće, arhitektonska tvrtka Smyk Fischer odlučila se za konstrukciju od rešetki. Kao odgovor, Ripkens Wiesenkämper, zajedno s Marx Krontal Partner, razvio je isključivo drveni sustav rešetki koji, zahvaljujući korištenju gotovo 600 inovativnih drvenih čvorova i greda, nije zahtijevao čelik.

Strukturni okvir sastoji se od petnaest impresivnih dvostruko zakrivljenih lukova, svaki visine 26 metara. Gornji rubovi i dijagonalni članovi rešetke integrirani su u krovnu školjku od križno laminiranih drvenih panela. Aluminijska obloga s uzdužnim šavom čini zaštitnu vanjsku kožu. Izvanredna značajka je ogromna dvokrilna vrata. Kako bi precizno pomicali masivne krila vrata, svako težine 72 tone, bila je potrebna posebna stručnost u rukovanju velikim pokretnim komponentama. Dr. Schippke + Partner donio je ovu stručnost u projekt. U suradnji sa stručnjacima za hidrotehniku, razvili su kombinaciju masivnih šarki i sustava tračnica duž kojih su krila vrata vođena električnim motorima snage 80 konjskih snaga.

Postavljanje novih standarda za održivu gradnju

Hangar za zračne brodove Mülheim nije samo impresivan zbog svoje jedinstvene strukture – također postavlja nove standarde za održivu gradnju. Korištenjem ukupno oko 557 tona drva smreke, u odnosu na laganu čeličnu konstrukciju, ušteđeno je približno 156 tona CO₂. U isto vrijeme, zgrada slijedi principe kružne gradnje: i drveni okvir i aluminijska vanjska koža su 100 posto demontabilni i stoga se mogu ponovo koristiti ili reciklirati. Kako bi to podržali, svi dijelovi zgrade dokumentirani su u putovnici građevinskih resursa na Madaster bazi podataka materijala. Dijelovi hangara već su „drugi put”: podstruktura se sastoji od temelja iz stare dvorane za zračne brodove, a pod koristi stare betonske ploče spašene iz bivšeg logističkog centra.

Projekt konstrukcije izveden ALLPLAN-om

Ripkens Wiesenkämper koristio je ALLPLAN kao alat za projektiranje. Na početku su izradili potpuni 3D model strukture, uključujući detaljne točke kao što su složene veze i druga kritična područja. Model se redovito koristio za otkrivanje sukoba kako bi se potencijalni konflikti između građevinskih komponenti identificirali što je ranije moguće. Također je služio kao osnova za preciznu procjenu materijala i troškova. Osim modela za hangar, inženjeri su razvili model armature za temelj hangara, što je omogućilo precizno prikazivanje rasporeda armature i omogućilo izravno izvođenje crteža oplata i armature. Zahvaljujući planiranju u oblaku u stvarnom vremenu, više dizajnera moglo je simultano raditi na istom modelu u ALLPLAN-u.

Više od običnog hangara za zračne brodove

U konačnici, Hangar za zračne brodove Mülheim stoji kao sjajan simbol inovativne, održive gradnje s vizijom. Brojne nagrade svjedoče o širokom priznanju koje je zgrada dobila unutar građevinske industrije i šire od svog završetka. Osim Ernst & Sohn inženjerske nagrade, Nagrade za arhitekturu i Nagrade za drvenu gradnju NRW, nedavno je 2024. godine počašćena njemačkom inženjerskom nagradom (Nacionalna nagrada). Štoviše, hangar se pokazao kao dvostruka dobit za grad Mülheim. Grad ne samo da dobiva visoko vidljivo, ikonično remek-djelo moderne drvene gradnje, već i vrlo poseban prostor za događaje. U danima kada zračni brodovi nisu u radu, dvorana se može koristiti – i, iznad svega, doživjeti – za događaje koji primaju do 1.500 ljudi.


Podijeli:

Pogledaj još..

Prati nas